17 nov. 2009

Kärlek


Kärlek

Hm, jag tänkte försöka reflektera lite runt kärlek:) Det är ett ämne som jag tror att alla utan tvekan har minst sagt snuddat vid någon gång. Ett mycket svårt ämne som jag skall belysa känner jag, here i go...

Vad är kärlek? Är det att hängivet följa en person tills man likvideras av livet? Eller är det ett beslut som man tar och bestämmer sig för att hålla fast vid?
Jag har hört påståenden om att kärlek är ett beslut som man tar, och jag håller inte helt med. Om kärlek är ett beslut så kan ju man besluta sig för att älska någon, innan man älskar den personen. Jag tror så här: Att älska någon, att få kärlek för någon är mer av en insikt i att man gillar en människa. Hur kan man visa att man älskar någon utan praktisk handling?
Tänk om man säger att man älskar någon, och visar på en kärleksfull praktisk handling, men inte älskar personen på riktigt?

Jag tycker synd om alla som tror sig älska någon, men inte vet vad kärlek är. Man säger "jag älskar dig" efter en veckas förhållande... ovetande... En simpel förälskelse kan som längst hålla i två år, så man kanske inte vet exakt om man älskar en person eller om man bara är förälskad efter två år. Bra prövning säger jag. I två år.

Jag tycker ännu mer synd om dom vars hjärtan krossas för att dom har fått höra orden "jag älskar dig" och trott på det utan att det varit sant... oftast så händer detta tjejer. Killar, skärp er!
Kärlek är mer än ett beslut, för ett beslut kan bara visas på praktisk handling.
Man kan säga att man älskar någon, och att man har beslutat sig för att älska någon, men tänk vad som kan hända om man inte älskar människan! Falsk kärlek är SKIT!

Så, till min mening:
Kärlek är en form av insikt, att man tänker på personen, att man bryr sig om personen, att man kan prioritera personen före sig själv. Det är viss kärlek. Jag har hörts säga att kärlek är grundat i vänskap, man kan inte ha ena utan andra... då är det inte riktig kärlek...


...mer orkar jag inte skriva ikväll...

Hare grymt välsignat//Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar